Obchodní podmínky e-shopu Ivky Fitbake
1. Úvodní ustanovení
1.1 Prodávající: Iva Saraerová, se sídlem Praha Vinohrady, V Horní Stromce 2365/8, 13000, IČ: 01647318 zapsaný v Finanční úřad pro Prahu 3. Kontaktní údaje prodávajícího: telefon 774 528 844, e-mail: spolusivkou@gmail.com. Prodávající je provozovatelem internetového obchodu Ivky Fitbake, dostupného na internetové adrese www.ivkafitbake.cz, zaměřeného na výrobu a prodej zakázkových sušenek, dortů a zákusků (dále jen „e-shop„).
1.2 Kupující: Kupujícím je každá fyzická nebo právnická osoba, která prostřednictvím e-shopu uzavře s prodávajícím kupní smlouvu. Vystupuje-li kupující jako spotřebitel (tj. člověk jednající mimo rámec své podnikatelské činnosti nebo povolání), řídí se vzájemné vztahy s prodávajícím těmito obchodními podmínkami a příslušnými obecně závaznými předpisy, zejména občanským zákoníkem (zákon č. 89/2012 Sb.) a zákonem o ochraně spotřebitele (zákon č. 634/1992 Sb.). Vystupuje-li kupující jako podnikatel (nákup na IČ), řídí se vztahy s prodávajícím těmito obchodními podmínkami a občanským zákoníkem, přičemž ustanovení na ochranu spotřebitele se na takového kupujícího nevztahují.
1.3 Tyto obchodní podmínky (dále jen „OP„) upravují vzájemná práva a povinnosti prodávajícího a kupujícího vzniklé na základě nebo v souvislosti s kupní smlouvou uzavíranou prostřednictvím e-shopu. Ustanovení OP jsou nedílnou součástí každé kupní smlouvy uzavřené mezi prodávajícím a kupujícím prostřednictvím e-shopu. Odchylná ujednání v kupní smlouvě mají přednost před ustanoveními OP.
2. Uzavření kupní smlouvy (objednávka)
2.1 Objednávka zboží: Pro objednání zboží vyplní kupující elektronický objednávkový formulář na webových stránkách e-shopu. Objednávka obsahuje zejména informace o objednávaném zboží (včetně specifikace zakázky, tj. požadované vlastnosti, design či příchutě výrobku), zvolený způsob platby a zvolený způsob dodání. Veškerá prezentace zboží umístěná v e-shopu je informativního charakteru a prodávající není povinen uzavřít kupní smlouvu ohledně takto prezentovaného zboží.
2.2 Proces před uzavřením smlouvy: Před odesláním objednávky má kupující možnost zkontrolovat a měnit údaje, které do objednávky vložil. Objednávku odešle kupující prodávajícímu kliknutím na příslušné tlačítko pro potvrzení objednávky. Údaje uvedené v objednávce jsou prodávajícím považovány za správné a úplné. Podmínkou platnosti elektronické objednávky je pravdivé a úplné vyplnění všech formulářem předepsaných údajů.
2.3 Vznik kupní smlouvy: Odeslání objednávky představuje návrh kupujícího na uzavření kupní smlouvy (objednávka je závazná). Kupní smlouva je uzavřena momentem doručení závazného potvrzení objednávky ze strany prodávajícího na e-mailovou adresu kupujícího uvedenou v objednávce. Potvrzení objednávky (akceptace) obsahuje rekapitulaci objednávky a případně další informace k objednávce. Od tohoto momentu vznikají mezi prodávajícím a kupujícím vzájemná práva a povinnosti (zejména povinnost prodávajícího dodat objednané zboží a povinnost kupujícího zaplatit kupní cenu).
2.4 Odmítnutí objednávky: Prodávající si vyhrazuje právo neuzavřít kupní smlouvu (nepotvrdit objednávku) nebo od uzavřené smlouvy odstoupit, a to v případech, kdy zboží není možné dodat za podmínek uvedených v objednávce. Jedná se zejména o situace, kdy došlo k zjevné chybě v údaji o ceně, zboží není možné v daném termínu vyrobit z kapacitních či provozních důvodů, suroviny pro výrobu nejsou dostupné, nebo pokud kupující dříve opakovaně porušil obchodní podmínky. V případě, že nastane některá z těchto situací, bude prodávající neprodleně informovat kupujícího za účelem dohody o dalším postupu. Pokud již kupující uhradil celou nebo část kupní ceny, bude mu příslušná částka vrácena bez zbytečného odkladu (nejpozději do 14 dnů) stejným způsobem, jakým platbu přijal.
2.5 Územní omezení prodeje: Prodávající prodává a dodává zboží pouze na území České republiky. Objednávky s dodáním mimo území ČR nemusí prodávající přijmout. Prodávající je dále oprávněn požadovat odpovídající prokázání totožnosti kupujícího při osobním odběru zboží nebo při dodání kurýrem, zejména jde-li o vysokou hodnotu objednávky či platbu v hotovosti.
2.6 Souhlas s OP: Kupující má možnost se s těmito OP seznámit před odesláním objednávky a je na ně v objednávkovém formuláři výslovně upozorněn. Odesláním objednávky kupující potvrzuje, že se s těmito OP seznámil a souhlasí s nimi. Aktuální znění OP je dostupné na webových stránkách e-shopu; kupující si může OP uložit či vytisknout pro svou potřebu. OP v této podobě tvoří nedílnou součást uzavřené kupní smlouvy mezi kupujícím a prodávajícím.
3. Cena zboží a platební podmínky
3.1 Cena zboží: Ceny zboží uvedené v e-shopu jsou smluvní a konečné. Jsou uváděny v českých korunách (Kč) a zahrnují veškeré daně a poplatky, včetně DPH (je-li prodávající plátcem DPH). Ceny nezahrnují náklady na dodání zboží (poštovné, dopravné), které jsou uvedeny samostatně podle zvoleného způsobu dopravy v objednávce a budou přičteny ke kupní ceně při kalkulaci objednávky.
3.2 Platební metody: Kupující může za objednané zboží zaplatit těmito způsoby:
-
Online platba přes Comgate: Bezhotovostně prostřednictvím platební brány Comgate (např. platební kartou online nebo jinými metodami podporovanými touto bránou). Platba probíhá v zabezpečeném rozhraní platební brány.
-
Platba při osobním odběru: V hotovosti (případně platební kartou, pokud to prodávající umožňuje) při osobním odběru zboží od prodávajícího. Tato platba je uskutečněna při převzetí zboží kupujícím.
3.3 Splatnost ceny: V případě bezhotovostní online platby prostřednictvím platební brány je kupní cena splatná okamžitě po odeslání objednávky (kupující je po odeslání objednávky přesměrován na platební bránu k provedení platby). V případě platby v hotovosti při osobním odběru je kupní cena splatná při převzetí zboží. Prodávající může požadovat úhradu zálohy nebo celé kupní ceny předem, zejména u objednávek vyšší hodnoty nebo při zakázkové výrobě na míru; o této skutečnosti bude kupující informován v rámci procesu objednávky.
3.4 Daňový doklad: Prodávající vystaví kupujícímu řádný daňový doklad (fakturu) ke každé platbě provedené na základě kupní smlouvy. Faktura obvykle slouží zároveň jako dodací list a případně záruční list. Daňový doklad je kupujícímu zaslán elektronicky na jeho e-mailovou adresu (případně předán v tištěné podobě při osobním odběru) nejpozději při dodání zboží.
3.5 Slevy a akce: Případné slevy z ceny zboží či marketingové akce poskytované prodávajícím nelze vzájemně sčítat či kombinovat, není-li výslovně uvedeno jinak. Cena uvedená u zboží v době odeslání objednávky je cenou konečnou; změny cen později (např. v důsledku akcí či úprav ceníku) nemají vliv na již uzavřenou kupní smlouvu.
4. Dodací podmínky
4.1 Způsoby dodání: Prodávající nabízí kupujícímu následující způsoby dodání zboží:
-
Osobní odběr: Kupující si může zboží vyzvednout osobně na adrese [doplňte adresu odběrního místa] po předchozí domluvě termínu a času odběru s prodávajícím. Osobní odběr je bezplatný (prodávající neúčtuje dopravné).
-
Doručení přepravní službou: Prodávající doručí zboží prostřednictvím externí přepravní služby (kurýra) na dodací adresu uvedenou kupujícím v objednávce. Doručení je možné pouze na území České republiky. Prodávající zvolí vhodného přepravce s ohledem na povahu zboží (pro zajištění zachování kvality potravin během přepravy).
4.2 Dodací lhůta: Dodací lhůta závisí na povaze objednaného zboží a kapacitních možnostech prodávajícího. Vzhledem k tomu, že zboží je vyráběno na zakázku podle specifikací kupujícího, bude termín dodání nebo odběru sjednán individuálně. Prodávající informuje kupujícího o předpokládaném termínu dodání (nebo připravení zboží k osobnímu odběru) při potvrzení objednávky. Pokud není konkrétní termín dodání dohodnut, zavazuje se prodávající dodat zboží nejpozději do 30 dnů od uzavření kupní smlouvy (odeslání potvrzení objednávky), není-li s kupujícím dohodnuto jinak.
4.3 Náklady na dopravu: Náklady na dodání zboží (poštovné, přepravné) nese kupující podle zvoleného způsobu dopravy. Výše těchto nákladů se řídí sazbami uvedenými v objednávkovém formuláři a bude uvedena k odsouhlasení před závazným odesláním objednávky. Konečná cena objednávky, zahrnující případné dopravné, bude uvedena v potvrzení objednávky. Při osobním odběru se dopravné neúčtuje.
4.4 Povinnosti při převzetí: Kupující se zavazuje převzít objednané zboží a při jeho převzetí od prodávajícího či doručovatele zkontrolovat stav zásilky. Zejména je kupující povinen zkontrolovat neporušenost obalu a kompletnost dodávky. V případě, že kupující zjistí poškození obalu zásilky svědčící o možném poškození či odcizení části obsahu, je povinen tuto skutečnost oznámit dopravci a prodávajícímu (viz čl. 6 – Reklamace). Podepsáním dodacího listu nebo převzetím zásilky bez výhrad kupující stvrzuje, že zásilka byla doručena neporušená a kompletní.
4.5 Nepřevzetí zboží a následky: V případě, že je zboží doručováno opakovaně nebo jiným způsobem z důvodů na straně kupujícího (např. kupující nebyl zastižen na uvedené adrese a zásilka se vrátila, nebo si kupující ve sjednaném termínu nevyzvedl zboží při osobním odběru), nese kupující náklady spojené s takovým opakovaným doručením či uskladněním zboží. U zboží podléhajícího rychlé zkáze (čerstvé cukrářské výrobky) může prodávající v případě nepřevzetí zboží kupujícím odstoupit od smlouvy poté, co marně uplynul přiměřený dodatečný termín pro převzetí nabídnutý kupujícímu. V takovém případě nemá kupující nárok na vrácení zaplacené kupní ceny, pokud již bylo zboží vyrobeno na zakázku a prodávající jej nemůže dále využít. Prodávající může takové neodebrané zboží na náklady kupujícího zlikvidovat, případně s ním naložit podle svého uvážení (zejména pokud brání hygienické či bezpečnostní důvody dalšímu skladování).
5. Odstoupení od smlouvy (zrušení objednávky)
5.1 Odstoupení spotřebitelem (zakázkové zboží a potraviny): Kupující-spotřebitel bere na vědomí, že podle ustanovení § 1837 písm. d) a e) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, nemůže odstoupit od kupní smlouvy uzavřené distančním způsobem (online) bez udání důvodu ve lhůtě 14 dnů mimo jiné v případě:
-
dodávky zboží, které bylo upraveno podle přání spotřebitele nebo pro jeho osobu (zakázková výroba),
-
dodávky zboží, které podléhá rychlé zkáze (potraviny s krátkou dobou trvanlivosti).
Vzhledem k tomu, že veškeré zboží nabízené v e-shopu prodávajícího je vyráběno na zakázku podle specifikací kupujícího a zároveň se jedná o potraviny podléhající rychlé zkáze, není dána možnost odstoupení od smlouvy bez udání důvodu ve 14denní lhůtě od převzetí zboží. Kupující-spotřebitel tedy nemůže jednostranně zrušit objednávku po uzavření smlouvy tímto způsobem.
5.2 Odstoupení kupujícího-podnikatele: Právo na odstoupení od smlouvy ve 14denní lhůtě je zákonem přiznáno pouze spotřebitelům. Pokud kupující nakupuje zboží v rámci své podnikatelské činnosti (na IČ), nemá zákonné právo na odstoupení od smlouvy bez udání důvodu. Zrušení objednávky kupujícím-podnikatelem je možné pouze po dohodě s prodávajícím za podmínek stanovených vzájemnou dohodou (např. úhrada již vynaložených nákladů prodávajícího).
5.3 Odstoupení ze strany prodávajícího: Prodávající je oprávněn odstoupit od uzavřené kupní smlouvy v případě podstatného porušení povinností ze strany kupujícího nebo z důvodů hodných zvláštního zřetele, které znemožňují splnění smlouvy. Takovými důvody mohou být zejména okolnosti spadající pod vyšší moc (např. závažná provozní porucha, epidemie, přírodní katastrofa), dlouhodobá nedostupnost klíčových surovin, nebo skutečnost, že kupující opakovaně neplní své povinnosti (např. nepřebírá zboží či nezaplatil kupní cenu). V případě, že prodávající od smlouvy takto odstoupí, uvědomí o tom kupujícího bez odkladu a vrátí mu veškeré případné platby, které od něj na základě smlouvy přijal, a to do 14 dnů od odstoupení, pokud nebylo ujednáno mezi stranami jinak.
(Upozornění: Ustanovení tohoto článku nevylučují možnost ukončit smlouvu jiným zákonným způsobem nebo na základě dohody stran. Odstoupení od smlouvy z důvodu vad zboží či jiného porušení smlouvy ze strany prodávajícího upravují příslušná ustanovení občanského zákoníku a čl. 6 těchto OP.)
6. Práva z vadného plnění (Reklamace)
6.1 Odpovědnost za jakost při převzetí: Prodávající odpovídá kupujícímu, že prodávané zboží při převzetí nemá vady a má vlastnosti, které si strany ujednaly, popřípadě jaké kupující mohl rozumně očekávat s ohledem na povahu zboží a na základě prezentace prodávajícího. Zejména prodávající odpovídá, že v době předání zboží kupujícímu:
-
má zboží jakost a vlastnosti popsané v popisu produktu na e-shopu nebo ujednané individuálně (např. o dohodnuté příchuti, velikosti, designu dortu apod.),
-
je zboží v odpovídajícím množství, míře nebo hmotnosti,
-
vyhovuje požadavkům právních předpisů (zejména hygienickým a zdravotním standardům pro potraviny).
6.2 Doba pro uplatnění práv z vad & povaha zboží: S ohledem na charakter nabízeného zboží (zakázkové potraviny, které jsou určeny k rychlé spotřebě) musí kupující uplatnit práva z vad bez zbytečného odkladu poté, co vadu zjistí. U potravin nelze očekávat trvanlivost delší, než je obvyklá doba spotřeby uvedená na obalu nebo sdělená prodávajícím. Záruka 24 měsíců od převzetí, stanovená občanským zákoníkem pro spotřební zboží, se na potraviny podléhající rychlé zkáze nevztahuje. Reklamaci nelze uplatnit na změny zboží, které vznikly v důsledku běžného opotřebení nebo zkázy vlivem času, či v důsledku nesprávného skladování nebo zacházení ze strany kupujícího po převzetí.
6.3 Kontrola při dodání (zásilka): Kupující je povinen důkladně prohlédnout zboží a jeho obal ihned při převzetí od přepravní služby. Pokud zjistí poškození obalu zásilky (např. potrhání či promáčknutí krabice, porušené bezpečnostní přelepy) nebo pokud shledá, že zboží je mechanicky poškozeno, je kupující povinen:
-
neprodleně oznámit tuto skutečnost doručovateli (přepravci) a sepsat protokol o poškození zásilky, případně zásilku nepřebrat, a
-
současně informovat prodávajícího o zjištěném poškození (telefonicky či e-mailem, ideálně s přiloženou fotodokumentací poškození).
Pokud je zboží navzdory poškození obalu převzato, musí být skryté poškození zboží způsobené přepravou oznámeno prodávajícímu bez odkladu po doručení, nejlépe do 24 hodin od převzetí zásilky. Pozdější reklamace vad vzniklých přepravou, které nebyly zřejmé při převzetí, nemusí být uznány, pokud kupující neprokáže, že k poškození došlo již v okamžiku převzetí. Podpisem dodacího listu (přepravního protokolu) při převzetí zásilky kupující stvrzuje, že zásilka byla doručena v pořádku a nepoškozena.
6.4 Kontrola při osobním odběru: Při osobním odběru zboží od prodávajícího je kupující povinen zkontrolovat převzírané zboží přímo na místě převzetí. V případě zjištění zjevných vad či nedostatků (např. viditelné poškození výrobku, záměna položek, chybějící části objednávky apod.) je kupující povinen ihned upozornit prodávajícího. Pokud kupující převezme zboží bez výhrad, stvrzuje tím, že zboží převzal v pořádku, a na pozdější reklamace zjevných vad zjištěných po opuštění místa odběru nemusí být brán zřetel. Prodávající neodpovídá za škody na zboží, které vzniknou po převzetí zboží kupujícím (např. při jeho přepravě z místa odběru kupujícím, nevhodným skladováním u kupujícího apod.).
6.5 Uplatnění reklamace: Práva z vadného plnění (reklamaci) uplatňuje kupující u prodávajícího bezodkladně po zjištění vady. Reklamaci může kupující uplatnit následujícími způsoby:
-
Elektronicky: zasláním e-mailu na adresu prodávajícího [doplňte email], v němž uvede své identifikační údaje, číslo objednávky/faktury, popis zjištěné vady a požadovaný způsob vyřízení reklamace; případně přiloží fotografie dokumentující vadu, pokud je to možné.
-
Písemně či osobně: doručením písemného oznámení o vadě (reklamace) na adresu sídla prodávajícího [doplňte adresu]. V oznámení kupující uvede stejné údaje jako výše (identifikace, popis vady, návrh řešení).
Datum přijetí reklamace je dnem, kdy prodávající obdržel od kupujícího oznámení o vadě obsahující veškeré podstatné informace a případně reklamované zboží či podklady potřebné pro posouzení reklamace. Prodávající vydá kupujícímu potvrzení o přijetí reklamace (e-mailem či písemně), ve kterém shrne obsah reklamace a způsob požadovaného vyřízení.
6.6 Lhůta pro vyřízení reklamace: Prodávající nebo jím pověřený pracovník rozhodne o reklamaci ihned, ve složitých případech do 3 pracovních dnů. Do této lhůty se nezapočítává doba přiměřená druhu výrobku potřebná k odbornému posouzení vady. Reklamaci včetně odstranění vady prodávající vyřídí nejpozději do 30 dnů od jejího uplatnění, pokud se s kupujícím nedohodne na delší lhůtě. Po uplynutí této lhůty má kupující-spotřebitel stejná práva, jako by se jednalo o podstatné porušení smlouvy (tj. má právo odstoupit od smlouvy či požadovat výměnu zboží za nové). O vyřízení reklamace vyrozumí prodávající kupujícího způsobem dohodnutým při podání reklamace (obvykle e-mailem) a vydá mu písemné potvrzení o způsobu a výsledku vyřízení reklamace.
6.7 Nároky z vadného plnění: Je-li reklamace shledána oprávněnou, náleží kupujícímu-spotřebiteli následující nároky podle povahy vady:
-
Odstranění vady dodáním nové věci (výměna zboží) nebo dodáním chybějícího zboží; to za předpokladu, že výměna není vzhledem k povaze zboží nepřiměřená (např. nelze požadovat nový výrobek, pokud vada nemá vliv na funkci a lze ji rozumně odstranit jinak).
-
Přiměřená sleva z kupní ceny, kterou si strany dohodnou, pokud si kupující nechá vadné zboží a vada je odstranitelná nebo pokud kupující nepožaduje výměnu.
-
Odstoupení od smlouvy a vrácení kupní ceny, pokud se jedná o vadu podstatnou, která činí využití zboží neúčelným, a není možné ji odstranit včas či vůbec (např. zboží nelze řádně použít k určenému účelu).
Volba nároku náleží kupujícímu-spotřebiteli, pokud ji sdělí prodávajícímu včas (při uplatnění reklamace nebo bezprostředně po vyrozumění o výsledku reklamace). Kupující-podnikatel má práva z vadného plnění v souladu s příslušnými ustanoveními občanského zákoníku; v takovém případě má prodávající podle své volby právo vadu odstranit opravou věci, doplněním toho, co chybí, nebo přiměřenou slevou z kupní ceny.
6.8 Úhrada nákladů reklamace: V případě oprávněné reklamace má kupující právo na náhradu účelně vynaložených nákladů spojených s uplatněním reklamace. Jedná se zejména o poštovné či přepravné, které kupující vynaložil na zaslání reklamovaného zboží prodávajícímu. O proplacení těchto nákladů musí kupující požádat prodávajícího bez zbytečného odkladu po vyřízení reklamace, nejpozději však do jednoho měsíce od jejího vyřízení.
7. Závěrečná ustanovení
7.1 Jazyk a právní režim: Kupní smlouva i tyto OP se uzavírají v českém jazyce. Právní vztahy těmito OP výslovně neupravené se řídí příslušnými ustanoveními právního řádu České republiky, zejména občanským zákoníkem a souvisejícími předpisy. Pokud vztah založený kupní smlouvou obsahuje mezinárodní (zahraniční) prvek, pak strany sjednávají, že se vztah řídí českým právem. Tímto nejsou dotčena práva spotřebitele vyplývající z obecně závazných předpisů.
7.2 Ochrana osobních údajů: Prodávající zpracovává osobní údaje kupujícího (poskytnuté v souvislosti s objednávkou) v souladu s platnými právními předpisy, zejména zákonem č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, a Nařízením (EU) 2016/679 (GDPR). Podrobné informace o zpracování osobních údajů, včetně práv kupujícího, jsou uvedeny v samostatném dokumentu Zásady zpracování osobních údajů dostupném na webových stránkách e-shopu.
7.3 Mimosoudní řešení sporů: K mimosoudnímu řešení spotřebitelských sporů z kupní smlouvy je příslušná Česká obchodní inspekce (ČOI), se sídlem Štěpánská 567/15, 120 00 Praha 2, IČ: 00020869, web: www.coi.cz. Platformu pro řešení sporů on-line lze využít na webové adrese http://ec.europa.eu/consumers/odr. Dozor nad dodržováním povinností podle zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, vykonává v určeném rozsahu též Česká obchodní inspekce. Prodávající informuje kupujícího, že není vázán žádnými kodexy chování ve smyslu § 1826 odst. 1 písm. e) občanského zákoníku.
7.4 Salvátorská klauzule: Pokud je některé ustanovení těchto OP neplatné nebo neúčinné, případně se takovým stane, místo něj nastoupí ustanovení, jehož smysl se neplatnému ustanovení co nejvíce přibližuje. Neplatností nebo neúčinností jednoho ustanovení není dotčena platnost ostatních ustanovení. Změny a doplňky kupní smlouvy či OP vyžadují písemnou formu (za písemnou formu se pro tyto účely považuje i komunikace elektronickou poštou).
7.5 Účinnost: Tyto obchodní podmínky jsou platné a účinné od [doplňte datum] a nahrazují případná předchozí znění. Prodávající si vyhrazuje právo změnit tyto OP; pro kupní smlouvu je však rozhodné znění OP účinné k datu jejího uzavření (odeslání objednávky kupujícím). Kupující má možnost se s aktuálním zněním OP seznámit před uzavřením kupní smlouvy a je jimi vázán v okamžiku uzavření smlouvy.